Khamis, 7 April 2011

‘SKILL’ BOLAKU ADA TAPI AKU GEMUK

di padang hijau,
tatkala ku memijaknya,
maka tergamitlah kembali
serumpun kenangan beraksi di atas perutnya.

di zaman budak,
aku mencipta sejarah sendiri,
sebatang jari pernah patah
akibat tendangan derasku,
tuannya si jaga gawang, yang pada matangnya
pernah menyarung jersi UMNO Selangor,
dalam kancah piala FAM dulu.

aku pernah bermain,
dengan mereka yang telah berjaya,
dan mereka yang meyimpan bakat ke hari tua,
atau yang menguburkannya.

letaklah aku di mana sahaja,
tidak bisa semangat ku luntur,
kerna aku dianugerahkan bakat,
setiap posisi, segenap tempat,
di atas padang, aku memang hebat.

ketika ku menjaga gawang,
yang digantung tiraian jala,
mampu ku tepis rembatan Kamal Idris Ali.
dan ketika ku di depan menyerang,
pernahku rembat melepasi
jangkauan Azmi Mahmud.

bila mana tugasku di kawasan tengah,
lorongan bolaku menggolek cantik,
mengegarkan jaring gawang lawan,
dari kaki seorang kawan,
satu ketika penyerang TELEKOM Melaka.

bola dan aku sudah serasi,
bakat orang tua aku warisi,
tersimpan bakat kemahiran sendiri,
‘skill’ yang tinggi cuma secubit mimpi,
kerana gemuk pada alam realiti.


Mizham K
10.09.2004

Tiada ulasan:

Catat Ulasan